Salam Maulidurrasul

~google~

Selawat ke atas Nabi Muhammad SAW.. nabi junjungan besar kita.. nabi terakhir yg sangat cintakan umatnya.. nabi yg akan memberi syafaat kepada umatnya di akhirat..

Teringat ucu ketika kali pertama menjejakkan kaki ke masjib Nabawi di madinah.. untuk menziarahi pusara Rasulullah.. tp pompuan memang tak nampak makam tu.. sebb dia dah cover.. hanya lelaki yg dpat.. hubby banyak kali dapat solat sebelah makam Rasulullah.. tp pompuan kena berebut2 untuk solat di kawasan Raudhah tu.. sebb tak semua waktu dia buka untuk pompuan..

Mengenalli Rasulullah melalui kitab suci Al-Quran, sejarah2, dan yg paling penting rukun iman yg ditanam dr azali.. percaya kepada nabi.. tiada siapa yg dapat menidakkan hal itu.. tanamkan dalam hati tentang kehebatan dan keagungan Rasulullah walaupun tidak pernah melihat muka/gambar.. maka bg ucu.. peluang melihat makam Rasulullah itu adalah suatu yg sangat dinantikan.. manusia agung yg disayangi Allah..

Puas beratur dan menanti,ucu yg masa tu dgn mak, dapat juga masuk.. mak mungkin dah banyak kali pergi.. tp buat ucu pertama kali.. excited sangat.. kami hanya di nasihat utk buat solat 2 rakaat sebb bg peluang pada org2 lain pulak.. ustaz dah pesan “jangan kerana kejar yg sunat, sampai kita berdosa dgn orang”.. so niat ucu hanya nak buat solat sunat, walaupun tak nampak batu nisan ke apa ke. (sebb diorang tutup. hanya nampak kain hijau dan tulisan2 ayat suci).. tp yang PENTING itu adalah makam Rasulullah..

Bila pijaknya kaki ucu di dalam kawasan Raudhah tu, hidung ucu ni terus ditusuk bau yg sangat wangi.. bau yg ucu rasa tidak ada satupun perfume yg pernah ucu bau.. entahlah bau apa.. tp bau tu bukan selama ucu di dalamnya.. bau tu datang sepintas lalu di kala kaki masuk ke kawasan Raudhah.. tp yg pasti bukan dr kain makam nabi tu.. bila saja ucu terbau bauan tu, air mata ucu mengalir tanpa dipaksa.. dan tidak boleh berhenti.. hanya dgn bau, hati mengakui keagungan Allah.. kebenaran Allah.. hati mengakui manusia itu adalah manusia agung.. manusia suci.. membenarkan segala cerita tentang Rasulullah.. jgn salah paham, bukan ucu tidak percaya sebelum ini.. tp betapa hebatnya kebesaran Allah dalam mengizinkan hambanya mengakui manusia hebat yg digelar Al-Amin itu hanya dgn bau2an dan penyaksian mata..

Di dalam tu, ucu mintak mak berdiri dulu sebb org bersesak2.. ucu solat 2 rakaat and mak sambung.. ucu terpaksa berdiri belakang mak dan trpaksa buat mcm “cage” guna tngan sebb mak ucu rendah, dan orang tak nampak dia kalau dia sujud.. untuk mengelak kepala dipijak, maka ucu pun halang dgn tangan.. mak sujud ucu sama tunduk.. mak ruku’ ucu sama ruku’.. Alhamdulillah Allah mudahkan segalanya.. hanya satu doa ucu di dalam raudhah.. agar ucu, adik beradik dan keluarga ucu di beri kebahagiaan dunia dan akhirat.. pada ucu tiada spesikasi dalam erti kebahgiaan.. ucu menerima apa pun cara/bentuk yg dapat membahagiakan.. anak, harta, kasih sayang, ilmu, amalan, apa sahaja… ucu terima.. andai itu yg dapat membahagiakan ucu dan suami juga kami sekeluarga..

Insyallah, kalau ada keizinan dr Allah, ucu akan sampai lagi..

p/s: Kalau di Malaysia, sambutan hari lahir Nabi Muhammad SAW adalah secara besar2an.. tp di Arab.. takdak.. sebb bidaah katanya..

Advertisements

2 thoughts on “Salam Maulidurrasul

  1. its better to sentiasa ingat & selawat keatasNya + lebih2 lg time hari keputeraanNya..drpd kita sambut besar-besaran utk 1ari semata jek, but stil tak ikut sunnah, pesan & amalanNya..bace paper lg sedih, coz ramai yg kena tangkap khalwat sambut 14 feb dikala org lain sebok nk sambut Maulidur Rasul..renung2kanlah…..

  2. betul2.. yg penting sentiasa mengingati dan berselawat..

    tu arr baca news sedih aje.. banyak kes khalwat malam tu kan.. kat sini pun takde la tangkap khalwat.. tp mereka sambut 14 feb tu berlebih2an.. tp yg patut dikenang mereka lupa..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s