Salam Ramadhan dengan bebelan

Takde mukadimah.. straight forward jek.. bawah je ada penutup…

Karma
Sentiasa la letak dalam diri.. letak dalam hati.. yg apa kita cakap tentang orang.. tak mustahil satu hari kembali kepada kita.. sebb tu bercakap yg baik2 je tentang orang.. buat baik kepada orang sebb pasti orang akan buat baik pada kita.. kalau ko dok jerit2 kat orang.. one day.. bukan orang lain lah.. org yg terdekat dgn ko jeritkan ko.. pastu kan.. bila bercerita hal orang ni.. pastu tetiba nak gunakan istilah untuk jadikan tauladan kan.. tu pada ucu okay.. tp jangan dok sibuk nak canang satu kampong yg orang tu mcm tu yg org ni mcm ni.. pastu dok menghasut jgn kawan dia tu jgn kawan dia ni.. nahh.. bila ko sendiri yg buat… masa tu.. baru kau tau langit tinggi rendah.. ucu dah kena.. so berwaspada.. hahahaha..

Satu hal lagi.. bila rasa diri bagus sentiasa.. tak kira lah bab apa pun.. baik dr segi agama, dr segi dunia.. manusia mcm ni ntah2 ingat diri dia tu ada power kot.. dok pandang semua orang salah.. dok pandang semua orang lowww classss.. alahai.. besor sangat ke pangkat ko? Besor sangat ke gaji ko? Tinggi sangat ke ilmu ko? Kalau memang tinggi.. so.. ko ambiklah.. rasalah selagi Allah izinkan ko rasa nikmat yg Dia bagi.. nanti dah kene tarik.. at least ko dah rasa (eh!!..gitu ke?).. tapi nanti kalau ko dah takde semua tu camana? Haa.. time tu sendiri fikir.. Jangan sampai orang yg ko pandang rendah tu yg g menolong ko.. baik ko g terjun dr tingkat 8 dgn kaki menegak.. patah sikit2 apa salah… huh!

Hak
Kalau cakap pasal hak ni.. memang ramai tak perasan.. memang ramai yg suka amik hak orang samada perasan atau tidak.. kalau itu memang hak mereka.. please la bagi.. jangan la ambik.. bukan konteks materialistic tp konteks benda tak nampak mcm masa or waktu.. sebab kalau bab duit bab barang ni.. memang senang nak nampak.. kalau yg tak geti malu.. dah la tak bagi pape atau kata lain.. tak menghulur.. pastu diambik nya pulak hak org tu.. kata tak cukup duit konon (contoh).. pastu dok tepek gambar kat fb makan hotel sana sini.. pegi sana sini.. beli itu ini.. hoi.. choiii sangat lah!!!

Semua orang ada 24 jam.. takde sorang pun ada 24 jam 30 saat ke.. extra 2 saat ke.. takde.. semua sama.. kalau nya di minta sedikit masa dr dia.. asyiknya takde.. pastu dok canang sana sini.. sibuk itu ini.. tak dpt tunaikan tggjawab dgn alasan sibuk.. tp ke sana ke mari boleh pulak.. haih.. pelik kan?.. kalau seseorang itu berhak terhadap masa kita.. bg lah rasa.. jgn nanti bila org tu dah takde.. baru terkepot2 nak bg masa.. time tu nangis bengkak2 mata pun takkan nya org tu hidup semula.. tu kalau orang tu mati dulu.. kalau ko yg mati dulu?.. haa.. sendiri fikir la ye.. ataupun I suggest you pegi amik Time Management Course.. do important not urgent.. tak tau maksudnya apa? silalah google.. jgn malas!!!

Sabar
Sabar merupakan wasiat yg tak ternilai dr my late father.. arwah pesan pada mak supaya anak2 bersabar.. mak kata ayah bgtau mak “you bagtau pada anak2.. supaya sabar”.. ucu genggam kata tu sebagai pegangan melalui kehidupan.. sabar dalam segala hal.. nak bersabar ni memang la payah.. sebb mengundang sakit hati terlebih dahulu.. boleh sampai gigil2.. hahaha.. Cumanya kadang2 kita sabar dah.. tp kenapa la ada jugak orang yg tak geti menghargai kesabaran yg kita bagi.. apasal masih nak ulangi perkara2 yg sama.. pastu cakap “sabarlah selagi boleh”.. tp yg dok repeat buat apasalnya?.. haih.. sabar lagi.. tu la.. sengaja nak tambah lagi kesabaran yg ada tu kann.. tau dah… haha.. apapun.. sabar tu tiada penghujung.. doakan aje yg terbaik buat mereka yg suka sangat2 menguji kesabaran.. apa2 pun sabar.. sabar dan sabar.. banyak hikmah dan pulangannya lumayan… “sabar ye mak..” “ye.. mak sabar la ni.. mak buat bodo je laaa”… terbaik mak.. I like…

K lah.. dah penat bebel2.. kalau suka boleh baca.. kalau tak suka.. sila masuk laman google.. and type “ada aku kisah”.. (nanti kuar muka azwan ali.. serious…haha)

Salam Ramadhan..

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s