Bila tiba masa

Pepagi dah ada cerita yg mengalirkan air mata.. hehe.. anak kawan ucu baru aje masuk university.. anak perempuannya sorang aje.. sama lah dengan anak sedara ucu semua.. yg perempuan semua sorang2.. satu2 nya anak perempuan dalam keluarga.. yg tunggal pun ada.. bila kawan ucu start bercerita.. air mata dia bergenang mengenangkan anak yg belajar di tempat orang.. tak semena2 kami pun turut mengalirkan air mata.. cerita dia tu taklah buat kami sedih mana.. haha.. tp bila dia mula bercerita.. dia kata dia terus teringatkan mak dia.. kami pun terus teringatkan mak kami.. dah berjurai2 air mata jatuh pagi ni.. sob sob sob..

Dalam hati tak pernah sekali lupakan mak.. walau adakalanya lambat nak call mak bertanya khabar.. huhu.. selalunya kalau call mak memang makan berejam.. sebb ada sahaja cerita yg dikongsikan.. kadang2 terbit rasa simpati pada mak.. sepatutnya ucu dah patut amik alih tanggungjawab jaga mak.. tinggal bersama dengan mak.. tapi sebb kan ucu tinggal jauh.. tak dapat ucu sama2 jaga mak dengan adik beradik yg lain.. sob sob sob..

sebagai anak bongsu dalam keluarga (and spoilt.. haha).. mesti mak lagi terasa.. bukannya apa.. kerana gap yg besar antara ucu dgn adik beradik yg lain.. ucu sentiasa bersama dgn mak dalam semua keadaan.. susah senang.. gembira sedih mak ucu sentiasa ada.. ucu lihat mak menangis ketawa.. bila ucu jauh.. bukan mak aje terasa.. ucu pun terasa.. mak ada satu habit suka bercakap dgn ucu ketika ucu tidur.. dalam mamai2 tu.. akan dengar mak bercakap.. samada dia marah ucu ke.. dia sedih dgn sikap ucu ke.. dia happy dgn ucu ke.. mak akan bercakap pd waktu tu.. lepas ucu terjaga.. ucu akan terngiang2 apa yg mak cakap.. and ucu rindu itu.. sob sob sob..

Ikut hati mau pulang ke tanah air.. nak berbakti pada mak.. tapi tanggungjawab sbg isteri di sini lebih utama.. dan masih mengambil peluang untuk kegunaan dan kesenangan di masa tua.. ada yg tak paham kenapa ucu masih disini kalau alasan adalah nak berbakti pada mak.. katanya “kalau nak jaga mak.. balik sahajalah.. kenapa perlu tunggu bertahun2..”.. hmm.. kerana keadaan tak mengizinkan.. tak perlu lah nak explain kenapa kann.. lagipun hidup didunia juga perlu perancangan.. harap dapat dikecapi andai diizinkan Allah.. dan juga ucu yg melaluinya bukan kamu.. sob sob sob..

Apa pun ucu cuma harap mak dikurniakan kesihatan yg baik.. ucu hanya berdoa dr jauh semoga Allah memberkati hidup mak..

p/s: sentiasa berdoa agar dipanjangkan umur

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s